HMS-registreringene er dokumentasjon på våre aktiviteter og handlinger i HMS-arbeidet. Dessuten innbefatter registreringene dokumentasjon på at våre medarbeidere arbeider i henhold til lovgivningen, samt at maskiner, utstyr og bygninger er i samsvar med lovgivningen.
Dokumentasjon av overvåkning og gjennomgangen kan omfatte:
- Oversikt over lover, forskrifter og andre HMS-forpliktelser
- HMS-målinger
- Rapporter fra avfallsleverandør
- Rapporter fra vernerunder
- Rapporter fra HMS-inspeksjoner
- Revisjonsrapporter
- Tilsynsrapporter
- Avviksrapporter/hendelsesrapporter
- Medarbeiderundersøkelser
- Referat fra ledelsen gjennomgang av det systematiske HMS-arbeidet
- Dokumentasjon på gjennomført opplæring
Lovpålagt HMS-opplæring for øverste leder, verneombud og medlemmer skal kunne dokumenteres, men generelt bør all HMS-opplæring dokumenteres (kursbevis, kopi av sertifikater og vitnemål). I tillegg stiller lovgiver en lang rekke krav til dokumentert opplæring, for eksempel til arbeid med farlige kjemikalier og utstyr som krever særlig forsiktighet.